DO'S EN DON'TS PER ONDERDEEL VAN HET ASSESSMENT

Bron: www.intermediair.nl , auteur: Bas Kok
 
Assessments bestaan meestal uit 4 onderdelen: een rollenspel, IQ test, interview en persoonlijkheidsvragen. Check hier de do's en don'ts.
 
Praktijksimulatie (het rollenspel)
 
Do's
  • Stel jezelf bij een gesprekssimulatie behalve een inhoudelijk doel ook een relatiedoel (bijvoorbeeld constructieve gesprekssfeer, motiveren).
  • Sta open voor andere standpunten zonder dat dit betekent dat je toegeeft.
  • Doe zoals je in het echt ook zou doen: maak er geen toneelstuk van.
  • Doe in een eventuele groepsdiscussie actief mee zonder dominant te worden.
  • Oefen: houd thuis (voor de videocamera) een presentatie en organiseer met vrienden of collega's een assessment work-out.
Don'ts
  • Gebruik geen spitse vondsten en listigheden die de tegenspeler klem zetten. Bijvoorbeeld: "Je hebt me in de lift gisteren toch gezegd dat je wel wilt overwerken?"
  • Bemachtig in de groepsdiscussie niet krampachtig de rol van voorzitter om te laten zien dat jij de leider bent.
  • Vraag na afloop niet hoe de assessoren je beoordelen.
  • Houd in discussies niet krampachtig vast aan je standpunten of advies.
  • Dek jezelf niet in. "In het echt neem ik meer tijd voor zo'n gesprek en zou het heel anders gelopen zijn." De assessor zal zich hier weinig van aantrekken.
 
Intelligentietest
 
Do's
  • Oefen met de algemene denkregels en oplossingsstrategieën van intelligentietests. In het boek Assessment doen (Kok en De Jongh, 2004) wordt dit beschreven op pagina 129 tot en met 142.
  • Oefen met de meest voorkomende tests, zoals verbale analogieën, figurenreeksen en syllogismen.
  • Fris basiskennis op het gebied van taalvaardigheid en rekenvaardigheid op als deze is weggezakt en relevant is voor de functie.
  • Lees de instructie goed voordat je aan de test begint.
Don'ts
  • Blijf niet te lang steken bij één opgave die je niet snapt.
  • Laat je in de laatste minuut niet verleiden om blind te gokken op meerkeuzevragen.
  • Ga geen discussie aan met de psycholoog over de relevantie van intelligentietests voor hoger opgeleiden.
  • Wik en weeg niet te lang bij opgaven.
Persoonlijkheidsvragen
 
Do's
  • Neem uitsluitend jezelf als uitgangspunt bij het beantwoorden van alle vragen.
  • Pieker niet te lang over je antwoord, maar laat de vraag wel tot je doordringen.
  • Neem voor het beantwoorden van de vragen bij voorkeur situaties van de afgelopen twee jaar in gedachten.
  • Laat eventuele negatieve incidenten en periodes uit een ver verleden of recente voorvallen niet te zwaar doorklinken in je antwoorden.
  • Bij een verschil tussen werk en privé: kies voor je ‘werkpersoonlijkheid'
Don'ts
  • Bedenk niet bij elke vraag wat het slimste antwoord is. Dat wekt de indruk dat je een rooskleurig beeld van je geschiktheid wilt creëren.
  • Scoor niet strategisch alles op gemiddeld omdat er dan hopelijk een profiel uitrolt waar niets mis mee is.
  • Zie de persoonlijkheidsvragenlijst niet als een uitlaatklep waarin je je gevoelens de vrije loop moet laten.
Interview
 
Do's  
  • Gedraag je in het eerste contact zoals je altijd doet.
  • Let op je houding: ga rechtop zitten en sta open voor het gesprek.
  • Ga adequaat in op vragen: vertel relevante zaken en wees bondig maar niet kortaf. Dus geen vragen omzeilen waarop je jouw echte antwoord ongunstig vindt. Als je bijvoorbeeld geen echte leidinggevende ervaring hebt, kun je dit gewoon vertellen. Vervolgens kun je aangeven welke ervaring er wel in de buurt komt.
  • Zie het interview als een dialoog waarbij je de interviewer helpt aan optimale informatie over jouw persoon.
  • Vraag om verduidelijking als je een vraag niet begrijpt.
Don'ts
  • Geef niet geforceerd een ferme handdruk.
  • Probeer er geen ronkend verkoopgesprek van te maken met jouw cv als belangrijkste verkoopdocument.
  • Dek je niet bij voorbaat in tegen een negatieve uitkomst door te verzinnen dat je slecht hebt geslapen en je mogelijk niet goed kunt concentreren.
  • Probeer het interview niet te controleren door veel aan het woord te zijn. Geef antwoord op de vraag. Wie vragen omzeilt, laat daardoor belangrijke vragen van de werkgever onbeantwoord.