HOW PINTERESTING!

Bron: www.dezaak.nl , auteur: Niobe Moen
 
Pinterest is een van de snelst groeiende sociale media, maar écht bewezen, zoals Facebook, Twitter of LinkedIn, heeft het zich nog niet. Toch is het voor sommige mensen wel degelijk een heel nuttig medium. Wat is Pinterest en waarom zou je het gebruiken?

Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers interessant beeldmateriaal zetten dat ze op internet vinden. Het is een soort knipselmap, waarin mooie afbeeldingen van andere sites worden verzameld (gepind) en op 'boards' geplaatst. Zo'n board is een verzameling 'pins' in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld 'herenmode' of 'fijne vakantiebestemmingen'. Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen.

Waarom is het handig?
Pinterest is heel visueel van aard en voornamelijk bedoeld ter inspiratie. Denk bijvoorbeeld aan mensen die prikborden creëren voor het inrichten van hun nieuwe woonkamer of als  verlanglijstje voor een verjaardag of vakantiebestemming. Hoewel er talloze mogelijkheden zijn, lijkt Pinterest het meest geschikt voor ondernemers met een visueel product of dienst. Denk aan makelaars die te koop staande huizen laten zien, winkels die originele kadootjes of kleding willen laten zien, reisorganisaties die de mooiste bestemmingen showen of een verfwinkel die nieuwe kleurtrends weergeeft.
Door zijn visuele karakter doet Pinterest dienst als een soort visueel CV. Je laat er immers zien wat je leuk vindt, wat je mooi vindt, wat je stijl is en hoe creatief je bent. Vooral voor beroepen waarbij styling en visuele presentatie belangrijk zijn, is Pinterest een handig hulpmiddel voor profilering op de arbeidsmarkt. Maar ook als je voor jezelf wil beginnen met een winkel of webshop is Pinterest een handig medium.

6 redenen om Pinterest te gebruiken
  1. Weinig moeite, veel effect
Als je een website hebt, toon je waarschijnlijk al verschillende socialmedia-icoontjes, van bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Daar kun je het icoontje voor Pinterest bij plaatsen. Dat is een kwestie van één keer installeren, zodat mensen die jouw product of afbeelding mooi vinden het met één druk op de knop kunnen pinnen.
  2. Het virale effect is groot
Het virale effect van jouw 'pin' kan heel groot zijn. En dat is vooral handig als je iets wil verkopen. Stel: iemand pint jouw afbeelding op zijn prikbord. Dit wordt opgepikt door zijn volgers en weer gepind door de volgers van die volgers. Zo vormt zich een enorme groep van potentiële kopers, die allemaal gelijk kunnen zien waar dat mooie product te koop is.
  3. Meer verkeer naar je website
In de praktijk blijkt Pinterest een enorme aanjager van verkeer naar sites. Doordat de link van een afbeelding intact blijft bij pinnen en repinnen, komt een groot deel van de Pinterest-bezoekers direct op jouw website terecht. Bovendien groeit Pinterest razendsnel.
  4. Zie wat (potentiële) klanten willen
Pinterest geeft je ook regelrecht een kijkje in wat jouw klanten interessant vinden.  Als je kijkt wie jouw afbeeldingen pinnen, weet je ook wat ze nog meer interessant vinden. Als je ook volgt wie er vervolgens repint, zie je (dankzij hun prikbord) wat deze potentiële klanten leuk vinden en wat je doelgroep nog meer interessant vindt.
  5. Uitstraling
Ga je ook zelf prikborden maken? Gebruik dat dan voor je profilering. Laat mensen weten dat je op Pinterest actief bent. Met de beelden die je laat zien, laat je zien waar je voor staat. Denk wel na over wát je wilt uitstralen en ga daar bewust mee om.
  6. Beeld wordt steeds belangrijker
Beeld speelt een steeds grotere rol in de manier waarop informatie tot ons komt. Smartphones en tablets hebben het maken van foto's - van steeds betere kwaliteit - en vooral het doorsturen en delen daarvan, een stuk eenvoudiger gemaakt. Pinterest is daar uitermate geschikt voor.
Lees meer over Pinterest:
Pinterest, hoe en wat (uitleg voor de starter)
Jojanneke's eosblog