ALS TELEURSTELLING DEPRESSIE WORDT

Soms is het moeilijk om je elke keer weer (in je eentje) te moeten onttrekken aan de gevoelens van teleurstelling en verdriet die vaak gepaard gaan met het verliezen van je baan en zoeken naar werk. Het komt zelfs voor dat die gevoelens je leven gaan beheersen en dat je zelf geen uitweg meer ziet. Dan spreken we van depressie. Herken je dat? Zoek hulp, je hoeft dit niet alleen te doen. Met onderstaande tips helpen we je graag op weg.
  1. Houd voor jezelf een dagboek bij. Schrijf daarin (tenminste 3x per week) over hoe het met je gaat en over hoe je het verlies van je baan en je huidige situatie van werkzoekende verwerkt. Dwing jezelf ertoe om in dit dagboek net zoveel schrijfruimte te gebruiken voor positieve gevoelens en gedachten als voor negatieve.
     
  2. Ideeën om over te schrijven:
  • Wat waren mijn grootste successen tijdens mijn vorige werk?
  • Wie waren mijn beste collega's?
  • Welke van mijn kwaliteiten kon ik tijdens mijn vorige werk het meest inzetten?
  • Welke andere kwaliteiten zou ik in een volgende baan meer ruimte willen geven?
  • Waar geniet ik van in de omgeving waar in woon?
  • Wat heb ik geleerd van mijn vorige baan?
  • Van welke aspecten van mijn vorige baan ben ik blij dat ik af ben?
  • Wie is mijn grootste leermeester(es) geweest in mijn leven en waarom?
  • Welke sterke kanten ontdek ik in mijzelf, juist door het verlies van mijn baan (heb je bijv. ontdekt dat je van je werk houdt)?
  1. Plan je dagen, beweeg voldoende, pas op met te veel eten en roken. Stel hierin aan jezelf duidelijk taken en grenzen. Noteer die in je dagboek.
     
  2. Maak voor de komende weken één/twee afspraken per week met mensen uit je persoonlijke netwerk (familieleden, vrienden, kennissen, mensen van je kerk/club). Als je de afspraak maakt, zeg je erbij dat het doel van het gesprekje is, om met elkaar uit te wisselen wat je echt in elkaar respecteert en bewondert.
Beschrijf elk gesprek in je dagboek.
     
  3. Stel duidelijk grenzen naar mensen in je omgeving die dingen aan je vragen 'omdat jij toch niets anders te doen hebt', waardoor jij het gevoel hebt als bijzettafel gebruikt te worden. Spreek je waardering uit over het feit dat mensen je vragen, geef aan dat je best bereid bent om dingen te doen, maar dat jij jezelf daarbij wel zinvol wilt voelen. Als je echt vrijwilligerswerk wil doen, dat ertoe doet, informeer dan eens hier en daar in je omgeving naar de mogelijkheden (gemeente, kerken, zorginstellingen) en/of kijk op google
bv. www.vrijwilligerswerk.nl 
of vrijwilligerswerk.startpagina.nl
     
  4. Lees een goed zelfhulpboek over depressiviteit:

    • E.H. Coene; S. Kollaard & J.E. Kool (red.), Zelfzorgboek depressie.
    • Frank de Fever, Geef depressie geen kans (tweedehands verkrijgbaar)
    • Sabina Dosani, Overwin je depressie (tweedehands verkrijgbaar).
       
  5. Zoek hulp! Bel of chat met een hulplijn, zoals 0900-0113 (https://www.113online.nl ) of kijk eens of een zelfhulpprogramma iets voor jou is (bijv. http://www.kleurjeleven.nl). Als je al voor een vorm van begeleiding hebt gekozen, houd dan goed in de gaten of je er baat bij hebt. Begeleiding waar je 'niet zoveel' aan hebt, versterkt je gevoel van depressiviteit en zinloosheid. Je kunt er beter mee stoppen. Ga bij jezelf na, waaraan het ligt dat het je onvoldoende helpt. Informeer bij je huisarts naar andere mogelijkheden (andere vormen van begeleiding en/of een andere begeleider).
Bron: Bert Cozijnsen, Psychologie Magazine