NETWERKEN VIA YOUTUBE

Met zijn miljoenenpubliek lijkt YouTube dé plek voor werkzoekenden om zichzelf te presenteren. Met een webcam of digitale camera is een filmpje immers snel gemaakt.

We kennen YouTube allemaal als het kanaal waarop onze favoriete muziekclips kunnen afspelen, hilarische bloopers kunnen bekijken of die legendarische tekenfilm serie uit onze jeugd nog eens kunnen bekijken. Het in 2005 opgerichte kanaal bleek vrijwel direct een groot succes en is inmiddels zo hard gegroeid dat er maandelijks meer dan 1 miljard (!) unieke bezoekers filmpjes bekijken!

Live profilering
Youtube is bedoeld om makkelijk filmpjes van jezelf met een zo groot mogelijk publiek te  delen. Met een beetje creativiteit zou je Youtube dus ook als hulpmiddel kunnen gebruiken om te solliciteren. Het grote voordeel van dit medium is immers dat je jezelf 'live' kunt introduceren. Naast woorden kun je ook gebruik maken van intonatie, expressie en lichaamstaal! Dit kan zeker in je voordeel werken aangezien meer dan 90% van de communicatie non verbaal is, hier liggen dus ongelooflijk grote kansen om jezelf te onderscheiden van de rest.
 
Meer weten over YouTube?
Wikipedia
 
Over het maken van zo'n filmpje verwijzen we je ook naar de informatie in ons e-learning centre over de elevator pitch (je vindt het onder 'E-learning/Opdrachten/Elevator pitch. En verder:
Hoe maak je een goed filmpje voor youtube? (technisch)
Solliciteren via YouTube tips 'n tricks (fnv professionals)
Solliciteren via YouTube enkele voorbeelden (intermediair.nl)