ZO SOLLICITEER JE VIA TWITTER

Bron: www.bnr.nl  , auteur: Laura Walburg

De sollicitatiebrief met bijgevoegd curriculum vitae is passé. De moderne sollicitant laat zijn interesse blijken via Twitter. Maar hoe doe je dat?

In China is het een hit, het 'micro-cv'. De website weibo.com, een soort Twitter waarop je in 140 tekens moet uitleggen waarom juist jij moet worden aangenomen, telt duizenden van zulke micro-cv's.
Maar hoe doe je dat, solliciteren in 140 tekens? Wordt het een soort contactadvertentie: "gemotiv. en erv. accountant zkt uitdag. functie omg Adam. studie economie Utrecht, cijfer 8. 7 jr erv versch kantoren. Sal indic 65K". Of moet je creatiever aan de slag?
 
Twillicitatie

Bij Energize, een bureau voor merkencommunicatie hebben ze een term bedacht voor solliciteren via Twitter, de Twillicitatie. In 140 tekens moet een sollicitant aangeven waarom hij of zij graag bij het bedrijf wil werken. Daarnaast kan een sollicitant een link geven naar zijn Linkedin profiel. 
Bart te Riele, creatief directeur bij Energize, is tevreden over de methode: "Een goede sollicitatie-tweet voldoet aan dezelfde voorwaarden als een goede sollicitatiebrief. Een sollicitant moet eruit springen, en je moet een gevoel krijgen waarom iemand geschikt is voor een bepaalde functie. Dat kan in 140 tekens."
Te Riele raadt af om te werken met afkortingen: "In twee puntige zinnen kun je prima aangeven waarom je graag ergens wil werken. Dan hoeft het geen contactadvertentie te worden. Het dwingt je juist tot creativiteit. Alle overbodige wolligheid en standaardformuleringen moeten eruit."
 
Niet voor lassers

Sonja Loth, directeur van Social Inc, een bedrijf zich bezighoudt met social media-campagnes, ziet het aantal vacatures dat op Twitter geplaatst wordt, groeien, maar is sceptisch over de mogelijkheden: "Veel bedrijven gebruiken Twitter om sollicitaties uit te zetten, maar ik denk dat het vooral toegevoegde waarde heeft voor functies die ook iets met social media te maken hebben. Een lasser vind je niet via Twitter."
Ook het reageren op vacatures via Twitter ziet Loth niet een enorme vlucht nemen. Al was het maar omdat iedereen die op jouw profiel komt, ziet dat je solliciteert. Je kan dus hoogstens een of twee keer solliciteren via Twitter."

 
In de kijker spelen

Volgens Loth moet de sollicitant Twitter veel meer zien als een manier om in contact te komen met een bedrijf, dan als het nieuwe middel om te solliciteren. "Je kan vragen die je hebt stellen via Twitter, of je kunt een bedrijf volgen om te kijken of wat zij zeggen aansluit bij wat jij zoekt in een bedrijf. En door het bedrijf te volgen en af en toe interessante dingen te retweeten, kun je jezelf ook prima in de kijker spelen."
Volgens Carlijn Postma, auteur van onder meer de boeken 'Zakelijk twitteren voor beginners' en 'Ik.nl' kunnen sollicitanten nu niet meer zonder Twitter. "Door Twitter kun je je profileren als expert op een bepaald gebied. Het is een prima manier om een netwerk op te bouwen. Ga op een onderwerp zitten, en twitter relevante informatie. Door goede informatie te twitteren en te reageren op anderen, krijg je vanzelf een netwerk." Volgens Postma kun je daarbij prima zakelijk en privé mengen. Dat geeft ook een goed beeld van wat voor soort persoon je bent.

 
Twitter-gericht

Daarnaast is het belangrijk om duidelijk te zijn in je ambities: "Als je openbaar kunt solliciteren, meldt dan ook vooral dat je op zoek bent naar een baan, en in welk gebied, en stem je tweets daarop af. Ga als je op zoek bent naar een communicatiebaan ook interessant communicatienieuws twitteren, en heb het niet alleen maar over je hond".
Voor wie helemaal geen zin heeft om te twitteren naar een baan, maar het medium alleen maar sociaal gebruikt, doet er goed aan te bedenken dat Twitter het heel goed doet in Google. Grote kans dat als je potentiële baas je Googlet, je profielen er prominent uitspringen. Dus ook als je Twitter niet bewust inzet, is de kans groot dat je profiel sowieso wordt bekeken.