NETWERKEN: SOCIAL MEDIA

Wat verstaan we nou eigenlijk onder social media? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) kun je delen via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving'. Kijk voor een heldere definitie eens op het kennisplatform social media.

Social media vormen inmiddels voor velen een vast onderdeel van de communicatiemiddelen die ze hanteren in hun contacten met anderen. En het gebruikersaantal blijft toenemen. De laatste metingen geven aan dat meer dan 750 miljoen (!) mensen gebruik maken van Facebook; meer dan 200 miljoen mensen twitteren en maar liefst 100 miljoen mensen hebben een account op LinkedIn. Bekijk ook eens het filmpje op youtube over de social media revolutie (wel in 't Engels): de genoemde cijfers zijn op zijn zachts indrukwekkend! Of lees het (gratis) te downloaden boek de kracht van sociale netwerken van Erwin Blom, met op pagina 30 en 31 een heldere toelichting op de vormen van social media (wat is het?) en waarom zou je? De auteur richt zich op ondernemers, maar de uitleg heeft net zo goed betrekking op werkzoekenden die meer willen halen uit de mogelijkheden van social media. Of neus eens rond op de vele blogs (soort dagboeken) van kreks als Anne Raaymakers of Bart van de Casteel

Welke social media zijn interessant als je ander werk zoekt?
Social media zijn handige tools om te netwerken en dus ook handig om in te zetten als je ander werk zoekt. Ze brengen je immers in contact met potentiële werkgevers en mogelijke ambassadeurs die jou kunnen aanbevelen of tippen over vacatures. Bekijk voor meer informatie het heldere 10 tips voor social media en solliciteren van Godfried van Loo op de blogsite Yocter en ons eigen filmpje over netwerken in ons e-learning centre.
In een volgende nieuwsbrief zullen we verder ingaan op de toepassingsmogelijkheden van o.a. twitter, facebook en LinkedIn.
 
Let wel: social networking kán een aanvulling zijn op je mogelijkheden, maar dat gaat niet vanzelf. Je zult er zelf wat tijd in moeten investeren. Netwerken is nét werken, zeggen ze wel eens. Bij social media is het niet anders: je moet ze onderhouden en vooral op de juiste wijze benutten. Of zoals de auteur Kluun het verwoordde bij een van zijn lezingen:
  1. Inspireer, informeer of entertain (en anders: houd je mond).
  2. 2. Keep it simple and sharable (behalve als je echt heel leuk bent)?
  3. Maximaal 3 FB posts per dag of 6 Tweets.?
  4. Kies 1,2 of 3 relevante onderwerpen (en blijf daarbij).?
  5. Ga de interactie aan (maar maak het niet moeilijk).
  6. Durf een fanpage te beginnen (maar vermijd de vakantiefoto’s).
  7. Je volgers zijn minstens zo slim als jij. Onderschat ze dus nooit!
  8. Begin niet aan mooischrijverij (tenzij je een wereldtalent bent).
  9. Geloof nooit de complimenten van je ouders, vrienden en collega’s (als die zeggen dat je Tweets en FB post zo ontzettend leuk zijn).
  10. Vraag je af waarom je het wilt delen (het hoeft niet, echt niet!).
Social media worden ook steeds vaker geraadpleegd door werkgevers als ze willen nagaan wie jij bent. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 78% van de werkgevers inmiddels gebruik maakt van deze extra selectie-mogelijkheid. Het is dus niet onbelangrijk dát en hoe je vindbaar bent op internet. Kijk bijvoorbeeld is naar het handige (engelstalige) overzicht van de effecten van jouw activiteiten op internet: hoe beheers je je online reputatie?