EEN BAAN VIA TWITTER

Als je nog niet twitterde, hoorde je er niet bij, leek het wel. Inmiddels is de hype een beetje ingesleten. Wat kun je eigenlijk met tweets en hoe kan het je helpen bij het vinden van een baan?

Social media zijn de afgelopen jaren een steeds grotere rol spelen in de contacten tussen mensen. Zowel in zakelijk opzicht als in de privésfeer. Als je bedenkt dat tegenwoordig meer dan de helft van alle werkzoekenden via hun eigen netwerk een nieuwe baan vindt en dat steeds meer van dat netwerken plaatsvindt via internet, is het dus van het grootste belang om je via zoveel mogelijk online netwerken te profileren. Maar hoe doe je dat? En hoe voorkom je dat het je alleen maar extra tijd kost?

Wat is Twitter?
Twitter is een website waarop je berichtjes (tweets) kunt plaatsen van maximaal 140 leestekens. Ook kun je er tweets van anderen volgen, erop reageren of ze doorsturen. De kracht van het medium is de snelheid en dus de actualiteit. Via Twitter wordt tegenwoordig 'live' verslag gedaan van ingrijpende gebeurtenissen en rampen, televisieprogramma's, concerten, conferenties, politieke debatten enzovoorts. Meer weten over Twitter? Bekijk het heldere filmpje op www.twitterinfo.nl of kijk eens rond bij www.twittermania.nl
 
Waarom Twitter?
Je maakt gebruik van Twitter om op de hoogte te blijven, omdat je wilt delen, om te zoeken, om je mening te geven. Kortom: om je netwerk te volgen en te voeden. Door je aanwezigheid alleen al, werk je aan je reputatie. Moet je nog overtuigd worden? Lees dan verder hoe Twitterprofs Xaviera Ringeling of Jojanneke van den Bosch hun enthousiasme verwoorden. Ook op het blog van Anne Raaijkmakers vind je talloze tips over het inzetten van social media, zoals twitter voor netwerkonderhoud
Misschien gebruik je Twitter al, maar dan meer gewoon voor familie en vrienden. Maar als je gaat solliciteren, krijgt die online aanwezigheid opeens een extra lading. Wees je ervan bewust dat je aanwezigheid op Twitter wordt opgemerkt zodra werkgevers je op gaan zoeken op internet. Zijn je updates allemaal sollicitatie-proof?
 
Profileren via Twitter
Voor sommige functies en sectoren is aanwezigheid op Twitter handig. Het maakt minstens een bijdetijdse indruk en je laat zien dat je het medium beheerst. Voor marketingfuncties of banen in de werving&selectie-branche is dat zelfs onontbeerlijk. Tweets zijn een mooie kans jezelf te profileren. Ze laten zien waar je je mee bezig houdt en wat je interesseert. Je kunt er vaknieuws mee verspreiden en reageren op berichten van vakgenoten. Daarmee kun je de aandacht trekken van vakgenoten, maar ook van recruiters en headhunters. In sommige gevallen telt ook het aantal volgers. Mensen met veel volgers lijken immers in staat om relevante content te produceren.
 
Meer weten over solliciteren via Twitter?
Lees het artikel Zo solliciteer je via Twitter (www.bnr.nl) of Solliciteren via Twitter (www.sollicitatiecommunicatie.com).