SOLLICITATIEGESPREK: ZO BEREID JE 'DE KLIK' VOOR

Bron: www.intermediair.nl, auteur: Tom Scholte

Personal branding-coach Tom Scholte legt uit hoe je de 'klik' met je potentiële nieuwe baas kunt voorbereiden. 
 
Dat je over de vereiste 'functionele' capaciteiten voor een baan of project beschikt, gelooft de sollicitatiecommissie over het algemeen wel: je gesprekspartners hebben immers je brief en CV gelezen en je online profiel bekeken. Je 'geschiktheid' heeft je aan tafel gekregen.
Tijdens het gesprek gaat het om andere, veel mindere feitelijke, zaken: hoe kom je over? Pas je in het team? En: is er sprake van de beruchte 'klik'? Meestal blijkt dat gaandeweg het gesprek. Goed luisteren en veel vragen, helpen je om te weten te komen wat voor iemand het bedrijf precies zoekt. Maar het LinkedIn-tijdperk biedt meer mogelijkheden: de 'persoonlijke klik' met je gesprekspartners kun je voorbereiden.
 
De kans is groot dat je je gesprekspartners jou via Google en LinkedIn hebben opgezocht. Doe hetzelfde bij hen. Voor elk gesprek bekijk je het profiel van je gesprekspartners op, in ieder geval, LinkedIn. Je zoekt net zolang totdat je iets bijzonders ontdekt. Dit kan zijn: een gedeelde relatie of ervaring, of een type project dat jij ook ambieert. LinkedIn biedt tegenwoordig tal van toepassingen, zoals het delen van je PowerPoint-presentaties (via Slideshare), je scriptie of artikelen (via Box.net) en boeken die je gelezen hebt (Amazon readinglist), waarmee je meer kunt delen dan de standaard profielteksten.
Mensen profileren zich met dingen die ze belangrijk vinden of die ze zelf hebben gemaakt. Wat mij de afgelopen tijd opviel bij het bekijken van de profielen van mensen waar ik een ontmoeting mee had: Marloes wil nog eens een kinderboek schrijven. Eva werkt als vrijwilliger in een buurtproject. Kaya heeft brons gewonnen op het WK roeien. Marleen heeft het boek De Prooi gelezen. Max heeft zelf een tafel ontworpen en laten maken. Oscar komt net terug uit de VS.

Respect, interesse, bewondering
Refereer tijdens je gesprek aan datgene wat jouw aandacht heeft getrokken. De persoonlijke 'klik' kan ook liggen in respect, oprechte interesse of bewondering voor wat iemand gedaan heeft. Vertel dus niet alleen wat je opviel, maar vooral ook waarom. Zeg iets als: 'Ik las op je profiel dat...'; 'wat me opviel is dat u ...'; 'wat ik leuk vond om te lezen is dat....' 
Leg vervolgens uit waarom juist datgene je aansprak: 'Dat vind ik toch wel gedurfd'; 'Dat wil ik zelf ook nog altijd een keer doen'; 'Ik heb ook bij dat bedrijf gewerkt'. Of stel er een vraag over: 'Hoe was het om in de VS te werken?' 'Is het een goed boek, en zou ik het ook moeten lezen?'
Dit geeft je de kans om de ander nog beter te leren kennen. En jezelf te laten kennen. Door de keuze van de juiste vraag maak je namelijk precies duidelijk wat jij belangrijk vindt. En dan vertel je jouw verhaal dus door de ander een verhaal te laten vertellen.

Tips 
  • Check bij het bekijken van profielen goed of je wel de juiste persoon tegenover je hebt. Niet zelden zijn er meer mensen met dezelfde naam.
  • Wees terughoudend met verwijzingen naar informatie die ouder is dan een paar jaar of die door iemand anders over de betreffende persoon online is gezet.
  • Als er meerdere mensen aan tafel zitten, zorg dan dat je over iedereen wat weet.
  • Zoek bij voorkeur ook informatie over het bedrijf en zijn producten of diensten, misschien is het recentelijk in het nieuws geweest
  • Kies het moment om de gevonden informatie ter sprake te brengen zorgvuldig. Dat kan in de eerste minuut zijn om het ijs te breken, of juist als je gevraagd wordt 'of je nog vragen hebt'.