ALS JE NIET KUNT SLAPEN

Als je werkzoekend bent, om wat voor reden ook, maak je een periode door vol spanningen en onzekerheden. Die gaan je doorgaans niet in de koude kleren zitten. Veel werkzoekenden hebben dan ook last van die spanningen, zowel in de vorm van lichamelijk als geestelijke klachten. Een veelgehoorde klacht is slapeloosheid. Als je in bed ligt, ga je 'malen', piekeren en ook al ben je nóg zó moe, je kunt niet in slaap komen.

De omroeporganisatie NTR heeft een online cursus 'Beter slapen: doe-het-zelf ontwikkeld die je wellicht kan helpen. De cursus bestaat uit:
  • Zelfwaarneming:
 Om je slaapgedrag te kunnen veranderen moet je inzicht krijgen in je gedrag. Dat betekent dat je goed naar je eigen slaap moet kijken. Een belangrijk middel om tot dat inzicht te komen, is een slaapdagboek. Door dat elke dag in te vullen, zie je hoe je slaappatroon er nu uitziet en of er na verloop van tijd verandering optreedt.
  • Oefening baart kunst:
 Elke week krijg je drie tot vijf nieuwe opdrachten. Als je wilt dat er iets verandert, moet je bereid zijn een aantal dingen anders te doen dan je gewend bent. Verandering laat zich niet voorspellen. Je moet iets op een andere manier gaan doen zonder garanties vooraf over het resultaat. Op korte termijn kunnen sommige opdrachten zelfs leiden tot (tijdelijk) slechter slapen. Oefening baart echter kunst. Een opdracht maar eenmaal uitproberen heeft geen zin. Pas als je een opdracht 3 weken lang hebt gedaan, kun je iets zeggen over de werkzaamheid ervan. Houd het resultaat op lange termijn in de gaten.
  • Tijd investeren: 
Veranderen van gedrag gaat niet vanzelf en heeft tijd nodig. Geef jezelf die tijd en reserveer elke dag twee tot vijf kwartier voor de opdrachten.
Ten slotte: wees aardig voor jezelf.
Word niet boos op jezelf als het met bepaalde opdrachten niet meteen lukt. Laat het dan even voor wat het is en probeer het later nog eens. Met boos worden zet je jezelf vast. Door aardig te zijn voor jezelf geef je jezelf ruimte om te veranderen.
 Slaap laat zich niet afdwingen, maar je kunt wel de omstandigheden creëren waarin slaap de meeste kans heeft om op te treden.